Alfabet biegacza to nic innego jak uporządkowane (alfabetycznie, oczywiście!) hasła na które prędzej czy później poszukujący wiedzy biegacz się natknie. Oczywiście na upartego można by wpisać tu całą encyklopedię, bo na bieganie ma wpływ nie tylko samo bieganie ale wiele czynników wkoło. Na jakiegoś tam porządku ograniczyłam liczbę haseł do tych najważniejszych oraz tych najpopularniejszych wśród biegaczy czy tez osób dbających o zdrowy tryb życia. Ciekawi co z tego wyszło? Zapraszam do lektury.

A

Achilles

Ścięgno Achillesa umiejscowione jest tuż nad piętą. Jest ono najsilniejszym i największym ścięgnem w ciele człowieka. Zbudowane jest z włókien kolagenowych które podczas ruchu ulegają mikrouszkodzeniom by zaraz potem się odbudowywać. Jednak regeneracja odbywa się powoli – ponieważ ścięgno jest słabo unaczynione. Więcej na temat Achillesa poczytacie tutaj: Nie taki ten Achilles straszny dla biegacza

Aktywność fizyczna

To wszelkie ćwiczenia ruchowe, które wykonujemy. Może to być gimnastyka, spacer, bieganie czy jazda na rowerze. Zalecane jest aby każdy człowiek przez chociaż 30 minut dziennie był aktywny fizycznie.

Alkohol

Alkohol (głównie) piwo jest jednym z ulubionych izotoników wśród biegaczy. Normą zdaje się być dawanie do pakietów startowych kuponów na piwo do wykorzystanie na mecie biegu. Na pewno alkohol wypity przed treningiem źle wpływa na siłę, wytrzymałość, moc i szybkość. Piwo traktowane jest jako izotonik – a w rzeczywistości może odwadniać (poprzez zwiększenie ilości wydalanej wody). Każdy musi sam na sobie przetestować czy to dla niego dobry izotonik czy nie.

Amenorrhoea

Dotyczy kobiet. Jako ze głównym powodem dla którego kobiety podejmują aktywność fizyczną (np. bieganie) jest chęć zgubienia wagi, ciągłe odchudzanie się, utrata tkanki tłuszczowej, może prowadzić do zaniku miesiączki. Bierze się to z zmian hormonalnych zachodzących w ciele kobiety w której procent tkanki tłuszczowej wynosi poniżej 10. Stres, niskie spożycie kalorii, zbyt intensywne treningi – to także może przyczynić się do zaniku miesiączek u kobiet.

Aminokwasy

To one tworzą białka, które są konieczne do budowy, rozwoju i regeneracji wszystkich tkanek jakie mamy w ciele. Wyróżniamy 20 aminokwasów z czego 12 to aminokwasy które mogą powstać w ciele człowieka, a 8 to te które musimy organizmowi dostarczyć. Te najbardziej popularne wśród biegaczy to BCAA (czyli trzy aminokwasy walina, leucyna i izoleucyna) oraz glutamina, a także cały kompleks czyli białko serwatkowe.

Amortyzacja

To sposób na ochronę przed przeciążeniami jakie działają podczas biegu. Lepszą amortyzację mają ścieżki leśne niż beton czy asfalt. Dodatkowo wszystkie firmy odzieżowe produkujące buty do biegania maja swoje własne systemy amortyzacyjne. Który jest najlepszy? Dla każdego będzie to co innego. Osoby lekkie z pewnością potrzebują mniejszej amortyzacji niż osoby z nadwagą.

Anemia (sportowców)

Anemia o której wielu mówi to po poprstu niedobór żelaza i/lub ferrytyny. U sportowców  niższe wartości żelaza (i/lub ferrytyny) nie muszą odrazu świadczyć o anemii. Dzieje się dlatego że organizm osoby aktywnej (uprawiającej sport regularnie) przyzwyczaja się do treningów i sam reguluje ile mu tego żelaza potrzeba. Oczywiście nie należy ignorować jakichkolwiek sygnałów, które mogą świadczyć o anemii (np. szybsza zadyszka, rozdrażnienie, senność, bóle głowy) – należy skonsultować się z lekarzem (sportowym najlepiej) i przyjrzeć się swojej diecie.

Antyutleniacze (inaczej: antyoksydanty, przeciwutleniacze)

To takie substancje w ciele które zajmują się eliminowaniem (unieszkodliwianiem) wolnych rodników (a tych rośnie ilość podczas treningu!). Oznacza to że przeciwutleniacze mają np właściwości antynowotworowe a także chronią przed chorobami serca. Antyutleniacze znajdziemy oczywiście w jedzeniu – w tym najmniej przetworzonym, głównie w warzywach i owocach.

ASICS

Japońska firma zajmująca sie produkcją odzieży i obuwia sportowego. Nazwa firmy jest akronimem od łacińskiego zwrotu „anima sana in corpore sano” co znaczy „w zdrowym ciele, zdrowy duch”. Jak twierdzi Wikipedia: „Obecnie firma jest najbardziej znana z produkcji najbardziej zaawansowanego technologicznie obuwia biegowego” – ile w tym prawdy to nie wiem, ale patrząc ile osób biega w asiksach to coś w tych butach musi być.

ATP (adenozynotrójfosforan)

Dzięki rozpadowi białek, tłuszczy, alkoholi i węglowodanów, w każdej komórce naszego ciała powstaje cząsteczka chemiczna o nazwie ATP. To nic innego jak taki nośnik energii organizmu. Energia powstaje w momencie rozpadu cząsteczki ATP.

Awokado

Przez wielu biegaczy uważane za tzw. superfood, czyli jedzenie doskonałe. Dlaczego? Mimo że jest to owoc dość kaloryczny (160kcal/100g) to lista jego właściwości jest długa! Po pierwsze w awokado znajdziemy jednonienasycone kwasy tłuszczowe oraz omega – 3, które wspomagają prawidłowe funkcjonowanie serca oraz obniżają ciśnienie tętnicze (także m.in dzięki potasowi – awokado ma go o ok. 30% więcej niż banan)